Direktlänk till inlägg 4 augusti 2010

1/4 Back in China

Av Ingrid - 4 augusti 2010 14:06

Ursäkta att vi inte uppdaterat loggen på länge. Allt som behövde fixas inför hemflytten och sedan semester gjorde att vi inte riktigt hann med.


Jaha, då var man tillbaka i Kina och Shanghai igen. Helt klart är att man förlänger sommaren rejält. Här är just nu runt 40 grader varmt och fuktigt och mestadels soligt med avbrott för rejäla skurar, ganska ofta med åska.

HAr precis flyttat in i min lägenhet som ligger betydligt närmre kontoret mot tidigare, bara ca 1 km. Dessutom placerat bakom Fake-marknaden - Mamma Mia, någon som tror jag inte kommer få beställningar från frun då och då? Lägenheten är helt ok och den ligger verkligen centralt.

Lite konstig känsla att bara prata med familjen via Skype och telefon. Än så länge funkar det bra (men jag har ju bara varit här i tre dagar också) men det kommer säkert dagar som när man kommer längta till familjen mer. Jag tror/vet att denna höst kommer gå blixtsnabbt så rätt var det är jag i Svedala igen och vet inte vad jag ska göra på jobbet och ska acklimatisera mig till svenska förhållanden igen mm.

Vad hände då efter vi slutade blogga i Kina tidig sommar. Jo, det var mest flyttbestyr och lite avskedstrevligheter. Betr flytten så blev som vi tidigare berättat lite mer som skulle hem än vad som kom in i Kina, sådär en cirka 7 ggr mer. Det är som det är..... Vi har fått rensa en hel del där hemma för att få plats under semestern kan jag berätta.

Som vi också tidigare förvarnat om så blev "skilsmässan" med Mr Ly tung. JAg visste ju att jag skulle tillbaka så för mig var det ingen större fara. Barnen var nog inte med på noterna riktigt för det gick rätt snabbt i kön in till säkerhetskontrollen, det var bara Hugo som fattade på slutet. Däremot Ingrid hade en tung bilresa in till flygplatsen och i avgångshallen. Det är ju som hon har sagt ofta - "JAg tillbringade ju nästan mer tid med Mr Ly än med min man".

Jag tyckte det var gött att träffa vår "familjemedlem" igen och nu lär det bli fler billiga, goda kinesmiddagar på vardagskvällarna. Igår var vi på en bra restaurang och åt för hela 23 kr! (för båda!).

Samma kväll som jag anlände till lägenheten förstod jag att jag bodde mitt emot den Thai-restaurang som Ingrid, min kollega Kajsa och jag åt när vi var här på vår "look-and see"-trip. På något sätt kändes det som cirkeln sluts på detta äventyr. Det blev givetvis middag där första kvällen. Första kvällen tillbringade jag gående för att kolla kvarteren men också för att köpa smörgåsmargarin till mina medsmugglade Lingongrova. Efter någon timme insåg jag att det inte fanns och även att det inte var jag som skötte hushållsinköpen innan. Det blev tur till IKEA och Carrefour dag 2.

Idag har jag inga bilder att visa men det kommer. Ska försöka hålla liv i bloggen.


/Anders

 
 
Ingen bild

Yvette

5 augusti 2010 10:29

Anders! Ja, vi hann ju inte ses då ni hade semester här hemma, men det går ju fler tåg. Skönt att höra att du är tillbaka och trivs med nya läget. Snart är det ju din "hemmavecka" igen, så tiden i höst går säkert med rasande fart. Njut, shoppa ;-) och jobba på detta sista halvår.
Lycka till! /Yvette med familj

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingrid - 2 februari 2011 13:55



Lite film och bilder från min innergård.         

Av Ingrid - 2 februari 2011 12:22

Ja, detta blir nog sista inlägget vad gäller Thorssonsinchina's äventyr i Asien.   Jag är precis hemkommen efter en liten tripp till Vietnam och har nu en dag på mig att packa, fixa det sista på kontoret och försöka "squeesa" ut det sista av Shan...

Av Ingrid - 15 januari 2011 11:31

Hej, Som vanligt så dröjer det lite mellan inläggen. Sorry!   Då är man tillbaka igen efter ett ganska långt uppehåll (tycker iofs inte resten av familjen) i Sverige över jul- och nyårshelgerna. Det var/är en rejäl vinter man fått uppleva i "Sved...

Av Ingrid - 13 december 2010 13:24

Denna tur blir ganska kort i Shanghai (och jag som redan tycker det går för fort). November och första veckan i december har det varit väldigt torrt och skönt väder men from igår så regnar det så där "underbart", rått och neverending - Brrr, int...

Av Ingrid - 22 november 2010 13:00

Tänkte jag skulle chocka med en uppdatering redan nu.   Söndagen blev ganska händelserik kan man säga: Jag blev hämtad av en kollega 06.30 för vidare färd till ett ställe utanför Shanghai, ca 1 timmes bilfärd. Jag hade äran att få hänga med i S...

Ovido - Quiz & Flashcards