Alla inlägg under september 2010

Av Ingrid - 13 september 2010 17:25

Helgen har varit både aktiv och passiv.


I fredags blev jag inbjuden till min svenska kollega och hans fru, Orvar och Marianne. Till saken hör att Marianne är danska och på menyn stod dansk Fleskesteg med tillbehör - Jummy! Dom hade även bjudit in deras kineslärarinna och Mr Ly. Det blev en bra tillställning med riktigt god steg(knaperstekt svål, kanske inte lika tjock som hemma men väldigt god) och gott sällskap gjorde att kvällen gick snabbt. Även kineserna gillade maten eller också var dom väldigt artiga.


På lördagen blev det att sköta lite ärenden så som att fixa min mobiltelefon, beställa skjortor och kavaj, kolla in en porslinsaffär som Ingrid tipsat om (köpte inget men det var riktigt snygga prylar faktiskt), käkade lunch med Mr Ly på "vårt" ställe (20 spänn den här gången - för båda). Sedan hem för uppladdning till kvällens begivenhet - Crayfish Festival. Nu tror ni förstås detta är något kinesiskt påhitt men faktum är att det är en ganska genuin kräftskiva som Svenska Handelskammaren anordnar. Kräftor med tillbehör konsumerades vilket gav viss effekt.... Insåg att jag inte varit så aktiv inom Handelskammaren för jag kände inte så många men träffade en hel del trevligt folk.


Söndagen blev, som ni nog förstår, ganska lugn. Men klockan 3 på em hade jag, sedan tidigare, blivit bjuden på massage med efterföljande enkel middag. Jag har kommit i kontakt med en kines som bla jobbar som professor på ett universitet i Shanghai som är väldigt trevlig och komisk. En redig fotmassage tackar ju man aldrig nej till.


Och nu är det måndag igen - Var tusan tar tiden vägen?


Ha det!


/Anders

Av Ingrid - 5 september 2010 16:58

Söndag kväll igen och återigen en helg som bara "blåst iväg. Ja,utan tvekan gick helgen fort. Tiden går ju fort när man gör intressanta saker.


Som jag berättade så åkte jag och Mr Ly till Yellow Mountain (Huangshan) över helgen. Ett besök som jag inte kommer att ångra. När vi kom fram till byn i dalen infann sig en god känsla, lite som när man åkte till alperna och åkte skidor för en massa år sedan. Jag fick lust att åka skidor helt plötsligt. Nu är ju detta Kina så givetvis är det lite annorlunda. Såg inte många AfterSki-ställen till exempel. I lördags åkte vi ner i dalen lite och besökte en äldre by som var sevärd och därefter åkte vi upp i bergen och "kände" lite på bergen. Det såg lovande ut, inte många personer ute på hajk. Men tji vad jag bedrog mig, på söndagen var det som vanligt - Fullt av folk i varje skrymsle men helt ok. Bergen sväljer ju en hel del så man det gick att bra men givetvis en hel del turistgrupper på samlingsställen med flaggviftande och skrikande guide.


Detta äventyr var inte precis en lugn promenad i parken. Det var brant och på sina ställen väldigt brant och smalt. Undrar om svenska myndigheter hade godkänt vissa av "stigarna" som var uthuggna i berget. Undrar hur många trappsteg man tagit idag. Mina knän och fotleder säger "väldigt många" (Skulle nog tagit en dubbel fotmassage ikväll. Tror inte detta utflyktsmål är något för barnen och Ingrid.


Som ni förstår så har jag haft en väldans bra helg. Som sedan avslutades på mitt och Mr Ly's matställe. Idag tre rätter för 30 kr totalt.


Nu tänkte jag bilderna tala istället:

  

Tallen bakom mig är mycket känd. Kallas välkomsttallen och finns på många målningar från Kina. Mr Ly hävdade att den var fejk eller åtminstone inte originalet(man hugger en ny som man sätter dit när det behövs). Varför blev jag inte förvånad??


          

Dessa berg ligger oftast inbäddade i moln och topparna sticker upp ovan. Vanligt motiv på målningar.


  


  

Neeej! Jag fotar inte snyggingar när jag är gräsänkling. Men kolla skorna! Hon hade gått med dessa upp till en ganska hög topp. Såg flera pimpinetta damer med liknande skodon. DOM BEHÖVER TRIPPEL FOTMASSAGE NÄR (OM) DOM KOMMER NER och troligt operation.


      

Inte alla som är lediga. Sicket kämpande. Tänkte ofta på alla som har byggt alla dessa vindlande gångar.

        


  

Här fick jag kraft igen. Kan hon så kan jag!

  

Inte alla så tyckte om höjderna. Hur kunde han komma upp så långt.

                    

NI kan klicka på bilderna för att förstora.

Bilden med hänglås är det kärlekspar som låser fast vid berget för att föreviga sin kärlek. Gud va pluttigt!

Sista bilden. Många av topparna skulle likna djur, bl a sköldpadda, fisk mm. Den här hittade jag och jag vet inte vad den liknar, er fantasi får flöda fritt!

Vi hörs

/Anders

Av Ingrid - 3 september 2010 16:44

Det var ett tag sedan jag bloggade men nu är det dags igen.


Har nyligen varit i Sverige på kortbesök och det var kul att komma till Sverige igen. Jag hann med lite jobb men viktigast lite tid med familjen. Båda Axel och Hugo fyller ju år i augusti och jag hann hem till Hugos födelsedag och släktkalaset för båda. Alltid kul att samla släkten för lite samvaro. Dessutom hade Hugo kalas på Laserdome - Vilket fokus barnen hade där! Det var ett uppspelt gäng som intog Laserdome och det var fullt ös från första stund. DOm mötte ett annat gäng med lite äldre barn och resultatet blev väl sådär. Dom förlorade båda matcherna och det var kanske inte så konstigt. Deras taktik liknande en getingsvärm, dom var överallt och tog inte skydd så där väldigt ofta. Men dom verkade inte bry sig om resultatet. Härligt!


I Shanghai är det inte riktigt lika varmt längre men fortfarande go svensk högsommarvärme. Dagen då jag landade hade myndigheterna hade myndigheterna gått ut med tyfoon-varning men det märkte jag som tur var inte mycket av när jag landade. Däremot kom det inte ett rejält åskväder på kvällen med ordentliga skyfall men ingen blåst.


Sitter nu här på fredagskvällen efter en utflykt på cykel i centrala delarna. Det är lite klurigt att cykla här för det är en hel del gator som cykel är förbjudet mend et går ganska bra att ta sig fram på sidogatorna (och ibland kan man alltid låtsas vara korkad turist som inte förstår reglerna). Go pubmat och en öl på vägen hem hann jag med. Nu är det dags att gå och lägga sig. Jag ska upp tidigt i morgon för ny utflykt med Mr Ly. Denna gång blir det Yellow Mountains ca 4-5 timmars bil bort. Återkommer med tjusiga bilder i nästa blogg.


Ha det gott!


/Anders

Ovido - Quiz & Flashcards