Direktlänk till inlägg 2 februari 2011

Goodmoooorning Vietnam!!! Nu är det slut med Asien --- för den här gången. 3e världskriget?

Av Ingrid - 2 februari 2011 12:22

Ja, detta blir nog sista inlägget vad gäller Thorssonsinchina's äventyr i Asien.


Jag är precis hemkommen efter en liten tripp till Vietnam och har nu en dag på mig att packa, fixa det sista på kontoret och försöka "squeesa" ut det sista av Shanghai. Självklart är det med blandade känslor man nu skriver det sista kapitlet av tiden här borta.


Nu har precis kinesiska nyåret börjat (kaninens år börjar nu) och det märks. Det skjuts för fullt med raketer och smällare mitt inne bland höghusen och krutröken börjar sprida sig ordentligt. Inte helt säkert tror jag då raketerna briserar mitt bland de höga husen. Håll i hatten! Jag ska ta mig ut på stan lite senare för att se vad som är på gång. Återkommer kanske med rapport.

(Jisses, nu smäller det precis utanför på min innergård)


Tidigare har det varit "snökaos" även i Shanghai med snö i flera dagar. Ganska ovanligt för Shanghai enl mina kinesiska kollegor. Utsikten från min balkong ser då plötsligt ut så här:

  


Hur var då Vietnam? Jag har gått och funderat på att göra något innan jag skulle åka tillbaka till Sverige och efter lite efterforskning så föll jag för Vietnam. När jag nämde detta för frun så var hon inte lika överentusiastisk som jag - om jag ska uttrycka mig milt. Jag hörde bara en stor suck och därefter en inte lika munter röst i telefonen. Misstänker det blir "pay-back time" när jag kommer hem?! Men jag kunde inte hålla mig och ville passa på när det bara är 2-3 timmars flyg.

Vietnam var en mycket trevlig upplevelse. En blandning mellan Kina och Thailand skulle man kunna säga. Vietnam är ju också kommunistiskt så de attribut (röda flaggor överallt mm) man normalt ser i Kina fanns ju också i Vietnam men sen fanns också Thailand-känslan där. Människorna var mycket öppna och vänliga, inte så turist-pushiga som i Thailand.


Jag åkte till Hanoi för vidare transport till Ha Long Bay, en skärgård med väldigt fina öar

        


Vädret var ok,lite kallare än jag hade väntat mig, ungefär som svensk vår med lite kyliga vindar. Jag hade bokat en 3-dagars kryssning på en djonk. Trots kinesiskt nyår så var det lågsäsong och jag hade tur att bli uppgraderad till en av sviterna - Finemang. Vi gjorde strandhugg på vissa öar med fina grottor (där fiskarna tidigare bodde på vintrarna och där även vietnamesiska gerillan gömde sig under Vietnam-kriget. Jag åkte på kajak-turer i grottor och in i laguner där man bara kunde komma in via tunnlar i berget och där bergen omringade "insjön". Jag tog mig ett dopp också men det var ganska svalt. Det blev en mycket fin tur med båten runt i denna arkipelag. Det kan jag verkligen rekommendera om ni har vägarna förbi. Och inte nog med uppgradering till svit så blev jag nästan ensam(en resenär till) med 4-5 besättningsmän  på en ganska stor dagturbåt under nästan en dag - En lyxig känsla.

Efter denna lugna, avslappnande tur så åkte jag tillbaka till Hanoi för några dagars upptäckande. Hanoi är en ganska sliten stad med mycket franska influenser från den tid Frankrike styrde i Indokina. Husen var väldigt speciella, smala med en intressant fasad ut mot gatan och därefter hade tydligen färgen tagit slut. Dessutom var staden ju mycket mindre än vad jag är van med. Det gjorde att man snabbt fick ganska bra grepp om staden trots ett ganska virrigt gatusystem. Och det fanns ALLDELES FÖR MÅNGA MOPEDER - Vilken röra!

        


Trots röra och den slitna looken så gillade jag Hanoi och Vietnam. Som sagt så kan jag rekommendera att åka hit istället för Thailand. Kanske ingen stad att ta med småbarn till men det finns ju mycket fina stränder mm söderut i landet också.


Då får jag tacka för det intresse ni visat under den tid vi bloggat. Det har varit en spännande tid och bloggen har varit ett bra sätt att försöka återge våra intryck.


Xie xie = tack!

Zai jian = på återseende!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingrid - 2 februari 2011 13:55



Lite film och bilder från min innergård.         

Av Ingrid - 15 januari 2011 11:31

Hej, Som vanligt så dröjer det lite mellan inläggen. Sorry!   Då är man tillbaka igen efter ett ganska långt uppehåll (tycker iofs inte resten av familjen) i Sverige över jul- och nyårshelgerna. Det var/är en rejäl vinter man fått uppleva i "Sved...

Av Ingrid - 13 december 2010 13:24

Denna tur blir ganska kort i Shanghai (och jag som redan tycker det går för fort). November och första veckan i december har det varit väldigt torrt och skönt väder men from igår så regnar det så där "underbart", rått och neverending - Brrr, int...

Av Ingrid - 22 november 2010 13:00

Tänkte jag skulle chocka med en uppdatering redan nu.   Söndagen blev ganska händelserik kan man säga: Jag blev hämtad av en kollega 06.30 för vidare färd till ett ställe utanför Shanghai, ca 1 timmes bilfärd. Jag hade äran att få hänga med i S...

Av Ingrid - 20 november 2010 11:11

Jag tjatar ofta om hur fort tiden går nu. Det var två veckor sedan jag bloggade sist - Vad händer??? Jag tycker det känns som det var förra helgen jag bloggade.   Det fina vädret fortsätter men det har varit lite kallare den senaste tiden. Känner...

Ovido - Quiz & Flashcards