Direktlänk till inlägg 20 november 2010

Emerald-reunion mm

Av Ingrid - 20 november 2010 11:11

Jag tjatar ofta om hur fort tiden går nu. Det var två veckor sedan jag bloggade sist - Vad händer??? Jag tycker det känns som det var förra helgen jag bloggade.


Det fina vädret fortsätter men det har varit lite kallare den senaste tiden. Känner att det blir lite ruggigt på kvällarna på kontoret. Värmesystemet sätter man tydligen inte på förrän utetempen är under 14 grader.


Förra helgen blev det lite återträff med gänget där vi bodde innan. Herrarna hade arrangerat tennisturnering på lördagen. Det var en tuff och jämn drabbning och dom var oerhört fokuserade märkte jag när jag åkte ut till gamla bostället på förmiddagen. Jag var själv inte med för Thorsson + bollar <> funkar inte alltid så bra. Det kändes lite märkligt att åka ut till Emerald igen. Där har man tillbringat nästan två år av sitt liv och helt plötsligt är det historia, givetvis förknippat med mycket minnen men ändå känns det lite underligt att återvända även om jag bor kvar i Shanghai. Den goa Emeraldkänslan finns ju givetvis kvar men man är inte riktigt delaktig längre på något underligt sätt. Men alltid lika trevligt att träffa alla goa vänner därute.

PÅ kvällen träffades vi igen för trevlig middag på Sashas (vi satt ute och åt!) och därefter fortsättning på div pubar med avslutning på en utebar med full utsikt mot the Bund och floden. Very najs!

PÅ söndagen blev det lite mer soft med "reparation" efter lördagens utsvävningar. Bl a lite bokläsning i en park precis utanför där jag bor. Lite bilder därifrån nedan.


Arbetsveckorna rusar på fort. Tyvärr är det lite för lite att göra just nu men jag tror att det snart kommer att ändra sig. Dessutom försöker man nu hitta ny "Kamikaze-pilot" att efterträda mig. Jag hoppas detta löser sig kommande veckan för jag vill gärna lämna över på ett snyggt sätt. Sedan kommer nästa problem då Mr Thorsson ska försöka anpassa sig till det svenska livet igen, det kommer att ta ett tag....


Medio denna helgen så har jag varit ute med gäster (företaget) igår. Först på min favoritrestaurang Lost Heaven och därefter puben i nästa högsta huset Jin Mao Tower. Vi avrundade hemma hos min kollega Orvar med fru Marianne. Väldigt trevligt.

Idag har jag tagit det lugnt, pysslat hemma, softat. Lunch på Taikang Rd på mysig uteservering med mycket folk i rörelse. Läsarna kanske undrar "Gör han inget annat än springer på Taikang Rd och glassar". Nej, precis inte så mycket annat faktiskt och det gäller att ta vara på det fina vädret och jag gillar området som dessutom är på cykelavstånd hemifrån.

KVällen blir lugn för imorgon ska jag upp tidigt då min kinesiska kollega bjudit med mig till något ställe utanför Shanghai för någon form av "LAserdome" utomhus (Laserdome = Man springer runt med lasergevär och låtsasskjuter på varandra) Ska bli intressant för det blir säkert en kinesisk touch på detta också. Håller nu på att repetera gamla Clint Eastwood repliker - "Make my day!".

Jag återkommer med rapport.

/Anders

      

Väldigt vanlig syn att man ser kineser ute på gatan särskilt på helgerna iklädda pyjamas.

  

 
 
Ingen bild

Yvette

20 november 2010 22:16

Min vana trogen, måste jag ju kommentera på din/er blogg! Härligt att du håller oss underrättade här hemma i Svedala och att vi får lite glimtar med bilder från ditt liv därborta. Måste kännas lite dubbelt att snart lämna..? Förstår att gossarna här hemma längtar efter pappa och att ni också blir lite avundsjuka när pappa ska ut och leka med de andra stora barnen på "laserdome"...
Ha det så gott hälsar vi alla från Kingelstad.

 
Ingen bild

Christel o Peter

21 november 2010 14:12

"Jag återkommer med rapport.

/Anders"

Jovisst, men det tar ju en sån jäkla tid emellan. Fast inte så konstigt om du nu ränner på Lost Heaven hela tiden, man kan ju inte göra två eller flera saker samtidigt;)))
Vi hörs o syns Anders.
C + P + J + I på Elineberg

 
Ingen bild

Kajsa

2 december 2010 23:00

Man ser ju "mitt" hus i bakgrunden på sista bilden... Those were the days...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingrid - 2 februari 2011 13:55



Lite film och bilder från min innergård.         

Av Ingrid - 2 februari 2011 12:22

Ja, detta blir nog sista inlägget vad gäller Thorssonsinchina's äventyr i Asien.   Jag är precis hemkommen efter en liten tripp till Vietnam och har nu en dag på mig att packa, fixa det sista på kontoret och försöka "squeesa" ut det sista av Shan...

Av Ingrid - 15 januari 2011 11:31

Hej, Som vanligt så dröjer det lite mellan inläggen. Sorry!   Då är man tillbaka igen efter ett ganska långt uppehåll (tycker iofs inte resten av familjen) i Sverige över jul- och nyårshelgerna. Det var/är en rejäl vinter man fått uppleva i "Sved...

Av Ingrid - 13 december 2010 13:24

Denna tur blir ganska kort i Shanghai (och jag som redan tycker det går för fort). November och första veckan i december har det varit väldigt torrt och skönt väder men from igår så regnar det så där "underbart", rått och neverending - Brrr, int...

Av Ingrid - 22 november 2010 13:00

Tänkte jag skulle chocka med en uppdatering redan nu.   Söndagen blev ganska händelserik kan man säga: Jag blev hämtad av en kollega 06.30 för vidare färd till ett ställe utanför Shanghai, ca 1 timmes bilfärd. Jag hade äran att få hänga med i S...

Ovido - Quiz & Flashcards