Direktlänk till inlägg 15 augusti 2010

Hangzhou - Varmt, intressant och så alla dessa kineser och bland dom Mr Ly som tur är

Av Ingrid - 15 augusti 2010 13:38

Bara ett litet steg tillbaka i historien. I förra bloggen så blev jag ju inte riktigt klar med förra helgen. Kort så blev det en lugn söndag. Jag har bestämt mig för att utforska närområdet kring där jag bor och det gör man lättast gående. Sagt och gjort så tog jag kameran och en god bok med mig. Jag hade bestämt för att gå till Taikang Rd (som vi berättat om i tidigare bloggar). En nätt liten tur på 3 km och det är ju inga större problem - om det inte är 35-40 grader varmt. Turen dit gick bra och mestadels är det lummiga alléer så värmen gick att stå ut med. Väl framme så blev det en smarrig lunch under en parasoll på ett trevlig hak. På matstället blev jag ganska klar på att det var jädrigt varmt. Efter lunchen satt jag kvar och och slöade och läste Henning Mankell och kunde konstatera att svetten fullständigt forsade utan att jag knappt rörde mig och dessutom satt under en parasoll. Det blev ju inte precis bättre av att soffan tyg var av fejk-läder som ju inte precis skonar "de bakre delarna". Tror att det syntes ganska väl att jag suttit där ett tag... Därefter vidare tillbaka via Fuxing Park, en lummig park med mycket folk i rörelse för lite mer bokläsning men betydligt svalare. Kul att titta på allt folkliv i parkerna en söndag. Det stora folknöjet, åtminstone bland dom äldre, verkar vara spel av olika slag så som Mahjong och kort.

Konstigt - Plötsligt har man tid att läsa böcker. Undrar vad det kan bero på.


Förra veckan kom ju flyttgodset och det var som sagt mycket. Rapporter jag får är att garaget fortfarande är full av kartonger och en undran om hur vi ska få plats. Det kommer nog att ta tid att få ordning på allt.


Nå, tillbaka till helgens event. Mr Ly och jag har varit på utflykt. Tidigt i lördags morgon, kl 6, åkte vi söderut ner till Hangzhou. En tur på ca 2 timmar med bil. Hangzhou är mest känt för West Lake och flera stora tempel. Väl framme bestämde vi att hyra cyklar och efter lite trixande från Mr Ly så hade vi parkerat och fått var sin cykel. Jag förstod inte riktigt vad som hände för vi åkte fram och tillbaka utmed samma väg, Mr Ly pratade med olika cykeluthyrare och sedan hade det ordnat sig. Om jag fattade hans något bristfälliga engelska så var vi tvungna att hitta en speciell uthyrare pga något. Men när vi sedan lämnade tillbaka cykeln så kunde vi lämna den hos vilken uthyrare som helst. Ja, ja ingen idé och fundera för mycket - This is China.

Genom West Lake går det en smal landremsa med GC-väg och dit siktade vi in oss. Det vi mötte var det här:

  

Just det. Man hade ju nästan glömt att var man än åker för att titta på kända resmål så är man ju inte precis ensam..... Fullt med turistgrupper ledda av en "fanbärare" och andra som passat på att uppleva Hangzhou. Och kineser är inte precis smidiga och hjälpsamma när vi skulle genom detta med våra cyklar. Efter ett tag glesnade skaran och vi kunde till slut ta oss fram riktigt drägligt.


Det finns mycket fina vyer runt sjön och det blev en fin tur runt sjön med trevliga stopp. Men lika varmt här....

En lunch precis utmed sjökanten hann vi också med - Trevligt. Mr Ly beklagade sig lite över priset på lunchen, ca 125 SEK för båda (jag bjöd honom) och i Kina-mått kanske men betydligt mindre än en svensk dagens kontrade jag och då ingick soppa och jag tog en öl också.


När vi fått nog av all sjöluft så bestämde (= jag bestämde, Mr Ly har lite svårt att få in att jag inte är boss på helgerna. JAg får ju lov att vara boss nu när Ingrid är hemma annars var vi rörande överens om vem som är den riktiga bossen) vi att åka upp i bergen som ligger nära sjön. Det blev linbana upp, över teodlingar, till en topp med fin utsikt över sjön och staden. PÅ toppen besökte vi ett litet buddhisttempel som var fint. Synd bara att man smällt upp en telemast precis över templet - This is China.


Klara med bergen så tog vi oss vidare till ett större tempelområde med många fina tempel med oerhört imponerade statyer, konstverk. Dessutom var området känt för sina statyer uthuggna direkt i kalkberget. VÄldigt gamla lämningar och det fanns hur många som helst. Vilket jobb! Nästan så jag funderar på att konvertera. Jag tycker buddhist tempel ger en speciell känsla av lugn.


Därefter var båda ganska trötta efter en lång dag i värmen så vi åkte tillbaka framåt 4-tiden och sedan en god, enkel middag för ca 25 spänn - för båda. Idag har jag mest varit hemma och skrivit ihop en rapport till jobbet. Inte lika kul!


Lite bilder:

  

Evigt glade Mr Ly. Visst har en tjusig hatt?


        


  

Söt liten tjej. Praktisk bäranordning


      


  

Så här glad blir man när man pratar med "the real boss"


/Anders

 
 
Ingen bild

Yvette

16 augusti 2010 10:22

Vilka fantastiska bilder! Så långt från Sverige och svenskt man kan komma - spännande! Jag förstår om man blir Buddist, när tempot i övriga samhället är så hektiskt... Ha det gott, Anders och forstätt att njuta av böckerna ;-)
/Yvette med familj

 
Ingen bild

Ingrid och barnen

16 augusti 2010 21:20

Ser ju jättefint ut. Synd att vi inte åkte dit tidigare så vi också kunde varit med. Men så är det...borta bra men "himma" bäst.
Puss och kram vi älskar dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingrid - 2 februari 2011 13:55



Lite film och bilder från min innergård.         

Av Ingrid - 2 februari 2011 12:22

Ja, detta blir nog sista inlägget vad gäller Thorssonsinchina's äventyr i Asien.   Jag är precis hemkommen efter en liten tripp till Vietnam och har nu en dag på mig att packa, fixa det sista på kontoret och försöka "squeesa" ut det sista av Shan...

Av Ingrid - 15 januari 2011 11:31

Hej, Som vanligt så dröjer det lite mellan inläggen. Sorry!   Då är man tillbaka igen efter ett ganska långt uppehåll (tycker iofs inte resten av familjen) i Sverige över jul- och nyårshelgerna. Det var/är en rejäl vinter man fått uppleva i "Sved...

Av Ingrid - 13 december 2010 13:24

Denna tur blir ganska kort i Shanghai (och jag som redan tycker det går för fort). November och första veckan i december har det varit väldigt torrt och skönt väder men from igår så regnar det så där "underbart", rått och neverending - Brrr, int...

Av Ingrid - 22 november 2010 13:00

Tänkte jag skulle chocka med en uppdatering redan nu.   Söndagen blev ganska händelserik kan man säga: Jag blev hämtad av en kollega 06.30 för vidare färd till ett ställe utanför Shanghai, ca 1 timmes bilfärd. Jag hade äran att få hänga med i S...

Ovido - Quiz & Flashcards