Direktlänk till inlägg 25 november 2009

Sälen= Shanghai!? Spöken i Helsingborg! Hugo rättar! Besök!

Av Ingrid - 25 november 2009 14:17

Någon som kan säga någon likhet mellan Sälen och Shanghai?

  • Antal innevånare -NEJ
  • Språk- NEJ
  • Fakemarket - NEJ
  • Skidåkning - JA och NEJ!

Förra helgen var jag och Hugo och åkte skidor utför, tro't eller ej, i Shanghai. 42 (eller 14 våningar) "tuffa" fallhöjdsmeter mitt i stan. Vi provade inomhusbacken i Shanghai. Hugo har inte hunnit prova att åka så många gånger innan men kom snabbt på hur det skulle gå till. Åkte mest rakt ner, lite vingligt men stod snart stadigt på benen till skidnörden Pappas stora förtjusning. Backen var uppdelad i tre sektioner med dom övre två delarna med lite brantare lutning och den nedre delen som övningsdel. Ganska snart visade sig att det inte var många som kunde åka skidor och det var inte många som åkte liften vidare upp. Så "JA" det finns skidåkning som i Sälen fast på kinesiskt vis och "NEJ" för dom kan inte åka skidor.

       


Läste i kommentarerna till förra bloggen och där hade signaturen Peter (Mailand?) nästan kört av vägen för att han trodde att han såg mig i en blå bil. Peter, du börjar nog bli lite gammal. Det är kanske dags att testa synen! Nej, just det Peter är ju en aaaaningen yngre än denna bloggaren och du såg nog alldeles rätt för jag var på kortbesök i Helsingborg torsdag - söndag em och körde faktiskt på motorvägen strax efter lunch på söndagen. Och det är troligtvis jag som måste kolla synen och hörseln för jag varken såg eller hörde någon signalera (eller också är jag avtrubbad efter vistelsen i Kina där man använder dessa hjälpmedel OFTA). För er info (särskilt för dig Peter så du slipper köra av vägen) så kommer Ingrid och barnen hem runt 5 december så då lär det fara runt mystiska blå bilar igen.


En liten rolig vardagshistoria i det nya landet:

Jag skulle läsa saga på engelska om draken Chester Choi och började att läsa på min bästa engelska (gäller ju att försöka skärpa sig för barnen så dom inte lär sig fel). Sagan började med namnet Chester och då yttrade sig Hugo direkt

H: -Pappa, det heter inte så! Det heter Chester (så uttalade han det ungefär som jag, tyckte jag i alla fall)

Då började jag om sagan.

A: -Chest...

H: - Pappa, det heter inte så (hörde fortfarande inte skillnaden)

Jag övade några gånger och fick godkänt och började igen.

A: -Chest...

H: -Pappa, det heter inte så, det heter Chester.

Och så fortsatte det några gånger tills jag tröttnade och läste om den f-rbannade Chester trots fel uttal.

Vi får nog flytta hem snart annars kommer mitt självförtroende vad gäller språk rasa totalt.


Denna veckan har vi Marie Åberg på besök. Ingrid tar hand om henne på sedvanligt sätt. Ni som varit här vet vad hon får gå genom men hon hälsar att hon mår som en prinsessa, särskilt nu hemkommen efter fotmassage,manikyr, pedikyr och allt vad det nu heter.

  


Uppföljningen till vattenskadan. Det blev en QUICKFIX i alla fall. När man vänder ryggen till..... Men det håller nog några månader!

/Anders

 
 
Ingen bild

Kicka

30 november 2009 08:56

Hej!!

Axels pingvinkostym var ju bara helt underbar!! Vad söt han var i den!!

Idag vill jag GRATTA BRORSAN PÅ ANDERSDAGEN!!! GRATTIS!!

Den där skidbacken verkar ju jättehäftig. Kommer vi tillbaks till Shanghai vill jag prova den!

Här hemma är det fullt upp med dansuppvisningar och köruppträden i kyrkan och nu snart blir det lucia med versuppläsning och så flöjtkonsert.... och själv så ska jag vara med på Medevis julmarknad nu i helgen...vet inte om jag hunnit förbereda mig så mycket som jag tänkt...Helgen efter blir det iallafall lite "semester" då vi ska ner till Göteborg till "jul på Liseberg" och bo på hotell. Mysigt.

Till skillnad från er så handlar vi inte möbler så ofta och i så snabb takt....vi har fortfarande vardagsrummet kvar att tapetsera och köpa ny möbler till... ni kanske har lite möbler över....

Stor kram till er alla och Bror, ha en bra namnsdag
Kicka

 
Ingen bild

Yvette

30 november 2009 09:09

Hej på er!

Grattis Anders på namnsdagen!

Ja, snart är det jul här hemma och alla ljusstakarna lyser i fönstren. Och snart är ni på väg hem. Välkomna på snabbvisit till Sverige! Snö har vi ingen ännu, men ni kan ju ta med er ;-)

Hälsningar från lannet

 
Sylvia

Sylvia

30 november 2009 20:14

Hej på er! Så du börjar få hemlängtan och jullängtan Ingrid ;0). Klart vi måste ha en date när ni kommer hem. När är ni hemma?
Kram

http://familjenolsson

 
Ingen bild

PIA

2 december 2009 08:05

Vi önskar er välkomna hem till helgen och en trevlig flygresa. Ring när ni är hemma och Hugo vill leka.
Kram på er.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingrid - 2 februari 2011 13:55



Lite film och bilder från min innergård.         

Av Ingrid - 2 februari 2011 12:22

Ja, detta blir nog sista inlägget vad gäller Thorssonsinchina's äventyr i Asien.   Jag är precis hemkommen efter en liten tripp till Vietnam och har nu en dag på mig att packa, fixa det sista på kontoret och försöka "squeesa" ut det sista av Shan...

Av Ingrid - 15 januari 2011 11:31

Hej, Som vanligt så dröjer det lite mellan inläggen. Sorry!   Då är man tillbaka igen efter ett ganska långt uppehåll (tycker iofs inte resten av familjen) i Sverige över jul- och nyårshelgerna. Det var/är en rejäl vinter man fått uppleva i "Sved...

Av Ingrid - 13 december 2010 13:24

Denna tur blir ganska kort i Shanghai (och jag som redan tycker det går för fort). November och första veckan i december har det varit väldigt torrt och skönt väder men from igår så regnar det så där "underbart", rått och neverending - Brrr, int...

Av Ingrid - 22 november 2010 13:00

Tänkte jag skulle chocka med en uppdatering redan nu.   Söndagen blev ganska händelserik kan man säga: Jag blev hämtad av en kollega 06.30 för vidare färd till ett ställe utanför Shanghai, ca 1 timmes bilfärd. Jag hade äran att få hänga med i S...

Ovido - Quiz & Flashcards