Alla inlägg den 10 december 2009

Av Ingrid - 10 december 2009 13:32

Då var det dags att vinka av famljen på Pudongs flygplats igen. En ganska konstig känsla att se dom gå genom säkerhetskontrollen och sedan veta att dom kommer att befinna sig på långt borta i Sverige.

Tyvärr gick inte resan hem speciellt bra. Finnairs markpersonal hade precis avslutat en vild strejk vilket innebar att flyget ankom 3 timmar försent. Typiskt för vi var ute i god tid och vi fick tillbringa några timmar extra på flygplatsen och det är ju inte speciellt roligt, särskilt med två glin som inte förstår varför man måste vänta. När väl planet kom iväg, nästa fyra timmar försenat så ringde Ingrid mig från planet och sa att man fått vända på taxibanan för att någon passagerare blivit sjuk. Detta medförde att familjen missade anslutande plan i Helsingfors och fick övernatta på hotell, inte heller roligt ensam med samma två glin (fast mycket tröttare och gnälligare). Dagen efter kom dom i alla fall iväg och landade tryggt på Kastrup. Men då saknades en väska!!! Ingrid var väl inte helt nöjd med upplägget på hemresan om man får uttrycka sig milt. Väskan är i alla fall återfunnen och återlämnad nu. Man känner sig en aning hjälplös att, på distans, höra om dessa eskapader utan att kunna göra något.

Återigen kom den där känslan av att det ju faktiskt är synd om mig också, lämnad ensam här i stora landet. Tankar som Malaysia, Filippinerna mm dök väldigt fort upp i huvudet igen. Men denna gång blev det inte tid för detta. Jag skulle ta emot besök av kollegor som skulle besöka en av våra leverantörer. Och gissa vad - Dom kom med samma plan som Ingrid skulle åka tillbaka med och mao fick jag tillbringa ganska lång tid att vänta på det gänget - Och dom hade blivit av med alla sina väskor!!!

Helgen gick åt till att ta hand om det gänget, ta det lite lugnt och att äta "svenskt" julbord. Ja, ni läste rätt: "svenskt" julbord. En av grannarna ringde mig på lördagseftermiddagen och frågade om jag skulle med för det var flera familjer från området som skulle till en restaurang som en gång per år fixade julbord. Det lät ju lite mysko men dom hade faktiskt fått till det ganska bra med sill, lax, köttbullar, prinskorv, janssons mm. Skinka kunde jag inte hitta. Det var trevligt men det hade varit kul om familjen var med också.

Övrig tid går mest åt till jobb. Mr Ly och jag kör den gamla vanliga gräsänlingsrutinen att stanna till vid lämpligt "Hål-i-väggen"-restaurang på vägen hem från kontoret och det blir oftast väldigt god mat för en billig peng. I morgon kväll är det dags för Christmas Dinner för kontoret. V får väl se vad det blir för efterssläckning, KTV eller fotmassage som vanligt kanske.....

På lördag har jag bivit bjuden till norska grannen på Herr-vin-kväll. Han tyckte det var dags att balansera upp fruarnas fredagsträffar lite. Det ska bli trevligt.

Ovido - Quiz & Flashcards