Direktlänk till inlägg 3 december 2009

Och så levde de lyckliga i alla sina dagar....... Osså lite Christmas Party

Av Ingrid - 3 december 2009 14:11

Då har vi varit med om ett kinesiskt bröllopsparty också. Det var...... annorlunda......Det hade ni väl inte kunnat gissa!

Det var NCCs sekreterare/ekonom/allt-i-allo som har gift sig och nu ställde till med partaj. Egentligen börjar historien med ett kort SMS i juni till mig med texten "Dear Boss (En av fördelarna med att jobba här. Tänk om man kunde kallas dear Boss i Sverige! Jag gillar den här delen). We want to marry tomorrow, I beg half day to get red book and will be back to office afternoon". Visst är det ett underbart meddelande! Man ber ödmjukast om en halv dags ledighet för att få gifta sig. Vad säger man som "Boss" när man får ett sånt meddelande? Hon fick faktiskt ledigt hela dagen. Men nu är det ju Kina och där vet ni ju vid det här laget att det inte funkar som i Sverige. Bröllop är uppdelat i två delar, den officiella delen där man får vigselbeviset= red book och en bröllopsfest. Vissa par har inte bröllopsfesten medan andra par slår på ordentligt, det finns fester som pågår i tre dagar.

I början av november kom så inbjudan till alla på kontoret och med dom kom frågorna från oss västerlänningar:

  • Vad har man på sig: Svar: Har ingen betydelse.
  • Vad ska man ge för present: Svar: Ingen present bara pengar
  • Vad förväntas att man ska göra och inte göra på festen: Svar: Behöver ni inte fundera på. Ni ska bara komma dit, se vad andra gör, äta och åka hem.
  • mm

??? Vi blev ju inte precis klokare av dom svaren. Det komiska var att svaren stämde - nästan. Ingrid for iväg och beställde en svart klänning och jag planerade att ha min svarta kostym. Dagen innan bröllopet kröp det fram från mina kollegor att svart kanske inte var så bra färg!!! Och inte vit heller! Det blev ett "intressant" samtal med Ingrid den eftermiddagen när jag berättade detta - Tillbaka till ruta 1 och den ständigt återkommande kvinnliga frågan "Vad ska jag ta på mig, jag har ju ingenting?"

Annars stämde svaren bra. Faktum var att folk kom klädda precis hur som helst. Man stoppade ner lämpligt belopp pengar i ett rött kuvert. Man satt runt olika snurrbord och åt kinesisk mat, såg på människorna och festligheterna och skålade till slut med brudparet och brudens föräldrar och sedan sa mina kollegor att var det slut och dags att åka hem. Men när börjar dansen då? Nej, det var bara att åka hem. Ganska skönt för det var på en söndag. "Men brudparet då?" tänker ni. Ja, man såg inte så mycket av bruden faktiskt. Hon bytte kläder tre gånger under kvällen. Första gången iklädd brudklänning som liknar västerländska och vid det klädbytet bytte man ringar, skålade och kysstes. Dessutom lite tal från respektive föräldrapar. Sedan var det dags för en kreation i gult och då hann bruden slänga i sig lite mat. Därefter en kinesisk dräkt då man gick runt till varje bord och skålade med gästerna.

    


I veckan hade Axels klass lite "Christmas party". Uppträdande i aulan och sedan fika och julklappsutdelning i klassrummet. Axel var tomtenisse med otroligt läcker huvudbonad som inte ville bli kvar på huvudet. Han blev väldigt glad för sin julklapp, en bok som mamma köpt, slagit in och lagt till tomten. På bilderna ser ni en av Axels svenska klasskompisar, Ludvig, och alla lärarna.

Idag kom Hugo och visade stolt upp ett diplom. Diplomet visade att Hugo fått 25 "Housepoints" för extraordinary work. Housepoints är en form av poäng man kan samla ihop om man gör bra ifrån sig och är skötsam. Finns en hel del olika poängsystem, det finns även olika färger man kan få under dagen beroende på hur man sköter sig i klassrummet. Där brukar Hugo också ligga högt, på Purple för det mesta. Ni kan väl ana mycket stolta föräldrar.

Peter: Du kommer väl ihåg att Ingrid och barnen kommer hem i helgen? Akta dikena.

        

 
 
Ingen bild

Yvette

4 december 2009 21:42

Välkomna hem 3/4 av familjen. Den sista fjärdedelen Dear bossen får komma med julesläden ;-)
Hopppas vi ses snart!

 
alexandra

alexandra

9 december 2009 21:30

Oh kul att ni är hemma i Sverige igen,Oskar vill gärna leka med Hugo någon dag....

http://pooooh.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingrid - 2 februari 2011 13:55



Lite film och bilder från min innergård.         

Av Ingrid - 2 februari 2011 12:22

Ja, detta blir nog sista inlägget vad gäller Thorssonsinchina's äventyr i Asien.   Jag är precis hemkommen efter en liten tripp till Vietnam och har nu en dag på mig att packa, fixa det sista på kontoret och försöka "squeesa" ut det sista av Shan...

Av Ingrid - 15 januari 2011 11:31

Hej, Som vanligt så dröjer det lite mellan inläggen. Sorry!   Då är man tillbaka igen efter ett ganska långt uppehåll (tycker iofs inte resten av familjen) i Sverige över jul- och nyårshelgerna. Det var/är en rejäl vinter man fått uppleva i "Sved...

Av Ingrid - 13 december 2010 13:24

Denna tur blir ganska kort i Shanghai (och jag som redan tycker det går för fort). November och första veckan i december har det varit väldigt torrt och skönt väder men from igår så regnar det så där "underbart", rått och neverending - Brrr, int...

Av Ingrid - 22 november 2010 13:00

Tänkte jag skulle chocka med en uppdatering redan nu.   Söndagen blev ganska händelserik kan man säga: Jag blev hämtad av en kollega 06.30 för vidare färd till ett ställe utanför Shanghai, ca 1 timmes bilfärd. Jag hade äran att få hänga med i S...

Ovido - Quiz & Flashcards