Alla inlägg den 20 juni 2009

Av Ingrid - 20 juni 2009 12:02

Nu har vi provat att fira midsommar i Kina också. Det gick väldigt bra kan jag informera. Svenskgänget, särskilt fruarna hade gjort ett fantastiskt jobb. Planeringen startade för en månad sedan efter att ryktet om att IKEA inte längre fick sälja sill. Alla som skulle flyga till Sverige eller besökare som kom från Sverige fick bud om att ta med diverse nödvändiga midsommarfests-måsten. Slutresulatet blev ett dignande matbord som troligtvis var mer traditionsenligt än vad man kan hitta i hemlandet med allt vad man kan tänka sig. Det visade sig också att vi har lite olika traditioner beroende på var man kommer ifrån i Sverige så därför blev det lite extra stor variation. Midsommarstång ordnades till och med, kanske inte lika traditionsenlig men lite kinesisk touch måste det ju få vara. Bambu är ett väldigt användbart material. En härlig sommarkväll, ca 25-30 grader varmt och stämningen på topp (men så var det ju dom där fördömda myggen)


Dagen efter hann vi inte vila ut speciellt. På morgonen flög Ingrid, Hugo och Axel, tillsammans med tre andra mammor med barn, till Sverige för sommarlov. Jag får snällt vänta till i början av juli innan jag får sommarlov. Så nu är vi ett gäng gräsänklingar här på området som måste syselsätta oss själva. Stackars oss!! Men vi har en lösning på problemet men det återkommer jag till i kommande bloggar.

Det blev väldigt tyst i huset i alla fall. Saknar dom redan (fast det var rätt skönt att få sova ut lite efter jag lämnat dom utan att bli väckt av dom små glinen).


Idag är det riktigt ruskväder. Det har regnat hela eftermiddagen (juni är regnperiod här) och åskat något alldeles kollosalt. Man hinner inte börja räkna efter blixten. 1001, 10......!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nu får jag nog stänga av datorn

/Anders


Ovido - Quiz & Flashcards