Alla inlägg den 22 september 2008

Av Ingrid - 22 september 2008 14:37

Idag har jag varit på någon väldigt intressant och spännande. Jag har varit på en riktig kinesisk silkesmarknad. Fantastiskt fina handvävda silkesmattor, blusar, scarves, täcken, lakan och mycket, mycket mer.

Mattor som hade tagit 10 år för en person att tillverka. Tillverkade för palats. Tyckte inte det var lönt att fråga om priset.

Vi fick se hur man, från kokongen, fick tag i tråden och kunde nysta upp den på en maskin. Man kunde få ut ca 1 kilometer tråd från varje kokong. De tog t o m vara på den döda larven. Den användes till kosmetika.

Hit får nog jag och Anders åka innan vi åker hem till Sverigen igen. Det fanns riktigt fina silkestäcken och kuddar. Och varför inte passa på att köpa lite sidenlakan. Det ligger man ju inte på så ofta.

I fredags var det "Welcomeback party" här på området. En mycket trevlig tillställning med mat och uppträde vid poolområdet. Utomhus givetvis. Det var ju 28 grader på kvällen! Man gick gärna in för att svalka sig då och då.

Det var en fantastiskt lång kö till maten så när jag äntligen hade fått tag i mat till mig och Axel och hittat sittpats, så var han naturligtvis kissig!

Anders sprang efter Hugo som höll till på "kids corner" där det var ansiktsmålning och andra barnaktiviteter. När jag och Axel kom tillbaka från toaletten hade ju naturligtvis nångon trevlig servitör plockat bort våra tallrikar! Då kom Anders tillbaka från kön med sin och Hugos mat och jag gick för att hämta ny mat. Hugo vägrade komma och äta så Anders och Axel fick äta själva. När jag då äntligen kom från kön för andra gången var Axel nödig igen! Så jag fick äta ensam. Det var den festen det!



Ovido - Quiz & Flashcards